Min søn spiser ikke så meget

22. juni 2011

Alder:
10 mdr.

Min søn spiser ikke så meget

Hej Helen,

Jeg skriver til dig, da jeg er lidt i vildrede.

Vores dreng på 10 mdr. er begyndt at afvise mad, uden overhovedet at vide hvad det er. Vi er på 4 måltider og 3 flasker om dagen.

Vores dag ser sådan her ud:

Morgenmad: Havregrød med sødmælk af kop
Før lur: Flaske, spiser ca. 100 ml.
Frokost: Rugbrød med pålæg, sødmælk af kop og frugt bagefter.
Før lur: Flaske, spiser ca. 100 ml.
Eftermiddag: Femkornsgrød med sødmælk af kop
Aftensmad: Vores mad blendet med sødmælk af kop
Ved sovetid: Flaske, spiser mellem 100-200 ml.

Vores dreng var lille fra fødsel (2400 g), han har altid haft svært ved at spise og spiste derfor rigtig mange flasker da han var lille. Da han er lidt lille har vi altid givet ham meget ekstra fedtstof i maden og ...

Annonce

... det er også derfor at han kun får sødmælk og ikke vand.

Vores hverdag har set ud som ovenstående i godt stykke tid. Men problemet er nu at, han ikke rigtig vil spise og virker faktisk ikke særlig interesseret i mad. Vi skal prøve mange forskellige ting før han vil spise, nogle gang vil han f.eks gerne mades med vores gaffel istedet for hans ske og når han får grød bliver der putte et stykke frugt på skeen med grøden. Og mange gange ender det med, at der er brugt rigtig lang tid på, at han næsten ikke får noget at spise.

Han har den seneste måned ikke taget på, han er dog blevet mere aktiv på det sidste.

Er der noget som du mener, at vi kan forsøge at gøre anderledes så maden igen bliver interessant?

Ser frem til at høre fra dig :-)

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor